StartOm MHFNyheterMycket att tänka på med elcykel

Mycket att tänka på med elcykel

2018-03-14
Den 1 februari infördes regeringens nya elfordonspremie. För dig som funderar på att köpa en elcykel är det viktigt att ta reda på vilken typ av fordon du har köpt, samt vilka körkortskrav och trafikregler som gäller.
– Med de nya elfordonen kommer nya utmaningar. Vi vill att fler ska cykla, samtidigt som cyklingen ska var trafiksäker, säger Jörgen Persson, utredningsledare på Trafikverket.

Den 1 februari infördes regeringens elfordonspremie, den gäller för elcykel, elmoped och elmotorcykel. Mellan september 2016 och augusti 2017 såldes 67 500 elcyklar i Sverige, en stor ökning från motsvarande period året innan, då svenskarna
köpte 45 000 elcyklar. Det visar siffror från
branschorganisationen Svensk Cykling.

En elcykel är inte bara en cykel med elassistans, det finns tre olika varianter, en som räknas som cykel, en elcykel som räknas som moped klass II och en typ som definieras som moped klass I.

– Det är viktigt att du tar reda på vilken typ av elcykel du köper och vilka körkortskrav och vilka trafikregler som gäller, förklarar Jörgen Persson.

Den elcykel räknas som cykel om elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, exempelvis gör det lättare att trampa i uppförsbackar. Motorn får bara förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h och effekten på motorn får vara högst 250 watt.

Motoriserad cykel räknas som moped klass II. Fordonet ska ha trampor, motorn får ha en effekt på högst 1 000 watt och ger kraft upp till 25 km/h. Samma bestämmelser som för moped klass II: föraren ska vara minst 15 år, ha förarbevis samt bära hjälm (minst cykelhjälm).

Snabb elcykel räknas som moped klass I. Fordonets maxhastighet är 45 km/h, motoreffekten får vara upp till 4 000 watt och du behöver inte trampa för att få elassistans. Samma regler gäller som för moped klass I: du måste vara minst 15 år och ha AM-körkort, elcykeln ska ha registreringsskylt och du måste ha mopedhjälm. Fordonet får inte köras på cykelbana.

Du behöver ha olika försäkringar beroende på vad ditt fordon är klassat som.
– Man behöver veta vad man har köpt och hur det ska användas, säger Jörgen Persson.
– Alla i familjen kanske inte ska använda elcykeln. Det är oerhört snabbt för ett barn att köra på en elcykel som går i 25 km/h. Om din elcykel klassas som moped, kan du göra dig skyldig till rattfylleri om du har druckit och kör.
– Det är många som har vant sig vid att man tar cykeln till och från festen. Om man tänker på det viset om en snabbare elcykel kan det bli problem, konstaterar Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF.
– Man glömmer då bort att cykeln förvandlats till ett motorfordon.

För moped räknas det som rattfylleri om föraren har 0,2 promille och 1 promille vid grovt rattfylleri.
– Bara för att du kör en elcykel som räknas som cykel, betyder inte det att du fråntas ditt ansvar som trafikant, säger Lars Olov Sjöström.
– Det finns visserligen inga promillegränser för cykel, men den som kör berusad på cykel kan fällas för vårdslöshet i trafik och riskerar att få körkortet återkallat.


Läs hela reportaget här


Text: Mari Haglund
Foto: Hans Engbers/MostPhotos


MHF - Ingen ska dö av rattfylleri | Hammarby Fabriksväg 25, 8 tr | 120 30 Stockholm | Tel: +46-8-555 765 55  | Org.nr: 802002-3399