Den 12 oktober hölls MHF:s första digitala förbundsmöte. 48 ombud hade kopplat upp sig.

Pandemin gjorde att MHF:s förbundsmöte den 12 oktober blev unikt i sitt slag.
– Det är ett historiskt förbundsmöte, det är första gången vi möts digitalt, inledde MHF:s förbundsordförande Maria Bergström.

Det var också första gången som infrastrukturminister Tomas Eneroth medverkade på förbundsmötet.
– Jag vill tacka er MHF:are för ert engagemang för trafiksäkerheten. Ni är med och gör skillnad, sa Eneroth.

Att öka kontrollerna av yrkestrafiken är ett prioriterat område framhöll han.
– Vi har en utredning som undersöker hur vi kan öka kontrollerna av yrkestrafiken, berättade Tomas Eneroth.
– I det uppdraget ingår också att utreda om polisen ska få utföra rutinmässiga drogtester i trafiken.

Mötesordförande Kjell-Ove Oscarsson ledde förhandlingarna.
Några av förbundsmötets beslut:
*Förbundsmötet beslutade 2019 om en ny modell för hur verksamhetsstödet ska fördelas till regionerna. Verksamhetsstödet består av olika delar som avgör hur stort bidrag respektive region tilldelas. Vissa delar av verksamhetsstödet fördelas till regionerna utifrån storlekskriterier, utåtriktade aktiviteter och medlemsvärvning.
– Verksamhetsstöd och projektbidrag för 2021 är 3,1 miljoner kronor. Förbundsmötet beslutade att regionerna för år 2021 får 30 procent av de från regionens medlemmar inbetalda medlemsavgifterna.

*MHF:s medlemsavgift höjs till 285 kronor från 2021 (tidigare 270 kronor). Avgiften för nya medlemmar är 195 kronor.
*MHF har som mål att värva 900 nya medlemmar under nästa år. Medlemsvärvarstödet till regionerna ska inspirera till medlemsvärvning.
*Varje MHF-region ska under 2021 vid minst ett tillfälle få besök av alkobombussen (som fungerar som en mobil nykterhets- och fordonskontroll).

*Efter en motion från MHF Ljungby beslutade förbundsmötet att antalet ledamöter i en regionstyrelse ska vara minst fem ledamöter (tidigare sju). Bakgrunden är att det kan vara svårt att hitta folk som ställer upp på att sitta i styrelser.

I rambudgeten för MHF 2021 beslutades om en besparing på 1 miljon kronor. Det innebär bland annat:
– MHF:s vd-tjänst minskas från 100 till 80 procent.
– Motorföraren kommer ges ut i sju utgåvor istället för åtta.
– Att bidraget till regionerna sänks med 300 000 kronor 2021.
– Fler möten kommer hållas digitalt.

André Hällsten, Ulrik Larsson och Göran Roxhav omvaldes till förbundsstyrelsen på två år. Krister Haglund valdes in som ny ledamot. Folke Ringberg valdes in på ett år som fyllnadsval.

Förbundsmötet antog ett nytt handlingsprogram för MHF. Det har gått tio år sedan det gamla handlingsprogrammet skrevs. MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström har arbetat med programmet.
– MHF:s handlingsprogram är ett tydliggörande av MHF:s ideologi och inriktning i olika frågor, berättar han.
– Ett exempel är att vi vill att sjöfyllerilagen skärps och även omfattar mindre båtar och vattenskotrar.

MHF:s ställningstagande i miljöfrågor har uppdaterats i det nya programmet. En annan nyhet är att MHF:s engagemang i konsumentfrågor har tydliggjorts.
– På senare år har vi blivit mer engagerade i standardisering av utrustning för alkohol- och drogdetektering, säger Lars Olov Sjöström.
– MHF sitter sedan många år i Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Har några av målen i MHF:s gamla handlingsprogram uppnåtts?
– En hel del av det vi har arbetat för har gett konkreta resultat. MHF har jobbat mycket för att det ska införas alkolås, berättar Lars Olov Sjöström.
– Det har bland annat lett till ett EU-direktiv om att det ska gå att installera alkolås i alla nya bilar eller vara möjligt att efterinstallera.

Ett annat exempel är en effektivare rehabilitering av dömda rattfyllerister som MHF har arbetat för.
– Där kan vi konstatera att frivården har utvecklat bättre program än för tio år sedan, säger han.

Text: Mari Haglund