Marianne Engqvist med barnbarnet Nova fyllde i en enkät hos MHF Ljungby. Funktionärerna Tomas Tukia och Bengt Carlsson instruerade. Foto: Mari Haglund

Initiativtagaren till Ta Paus i dess nuvarande form är MHF:aren Bengt Swahn.
– Kul att vi MHF:are fortfarande kör Ta Paus. Budskapet är jättebra, säger han.

I sommar har MHF:s funktionärer funktionärer kört Ta Paus på 45 platser i Sverige. Trafikanterna uppmanas att ta rast när de är ute och åker. MHF bjuder besökarna på fika och delar ut informationsmaterial om faror och distraktioner i trafiken som trötthet, alkohol och droger, trafikfarliga mediciner samt mobilanvändande.

Ta Paus i dess nuvarande form, som en rikstäckande MHF-aktivitet, startade 1999. Några MHF-avdelningar körde redan tidigare liknande rastplatsaktiviteter, mer om det senare i texten.

Initiativtagaren till Ta Paus är Bengt Swahn, MHF Ljungby. Han tycker att det är roligt att MHF fortfarande kör Ta Paus. Budskapet anser han är bra och tidlöst.
– Det finns många budskap i Ta Paus. Ett är att alkohol och trafik inte hör ihop, säger Bengt Swahn.
– Det är viktigt att ta rast när man är ute och kör bil långa sträckor. Trötthet är farligt.

Idén till Ta Paus kom Bengt Swahn på en natt på Tylösandsseminariet när han inte kunde sova.
– Vid ett lunchbad i havet tog jag upp min idé med MHF:s dåvarande förbundsordförande Elver Jonsson, han tyckte att det var en bra fundering, minns Swahn.

Bengts tanke var att alla Ta Paus-aktiviteter i Sverige skulle köras vid samma tillfälle, den sista helgen i juli. På den tiden var det sista helgen på industrisemestern.
– Min tanke var att man skulle kolla med dåvarande Vägverket hur många trafikolyckor som skedde på platsen en vecka innan Ta Paus-helgen. Sedan skulle man göra en ny mätning en vecka ungefär efter Ta Paus och se ifall aktiviteten haft någon effekt, och om det då var färre olyckor, förklarar han.

Bakgrunden var mätningar av bältesanvändandet i Ljungby. Först var MHF och NTF ute och räknade hur många som använde bilbälte. Någon vecka senare gjorde polisen en stor och synlig bälteskontroll av bilisterna. En vecka efter det gjorde MHF och NTF en ny räkning av bälten för att se om poliskontrollen haft någon effekt.

MHF Ljungby har under många somrar kört Ta Paus på rastplatsen Laganrasten. I år var rastplatsen stängd på grund av ombyggnation av E4. MHF Ljungby körde därför Ta Paus vid Laganland istället, där finns det mack, restaurang, hotell och älgpark. Det ligger vid E4 norr om Ljungby.
– Det här är lite av en chansning, säger Bengt Swahn.
– På en sådan här plats måste vi vara mycket mer aktiva än på en rastplats och ta kontakt med folk. Här kan vi inte bjuda på kaffe och fika.

Bengt Carlsson, Eskil Petersson och Tomas Tukia från MHF Ljungby var också med och körde Ta Paus den 26 juli.
Vad tycker ni om att vara ute och jobba på Ta Paus?
– Jättebra. Vi försöker uppmana folk att ta paus när de är ute och kör. Det blir många bra diskussioner, säger Tomas.
– Trevligt. Besökarna tycker att det vi gör är positivt, inflikar Bengt Carlsson.

Besökarna Carina och Agne Jönsson hade med sig barnbarnen Siri och Kevin. De hade varit på westernparken High Chaparral. Barnen får vägbingo och varsin karamell. Agne fyller i en MHF-enkät.
– Vi är på väg hem till Kristianstad. Nu tar vi rast här och sedan ska vi stanna en gång till, berättar Carina.

Monica och Per-Olov Bergman, Habo, skulle besöka dottern i skånska Hönö.
– Vi rastar ofta och byter förare varannan timme.

Bengt Swahn delade ut en Ta Paus-broschyr till yrkesföraren Per Wendel som kör en budbil varje dag mellan Malmö och Jönköping tur och retur, en sträcka på 60 mil.
– Ta Paus-budskapet tycker jag är utmärkt. Det är jätteviktigt att ta rast när man är ute och kör långa sträckor, säger Per Wendel.

MHF Ljungby hade tänkt köra Ta Paus vid Laganland i tre dagar, men ställde in efter en dag.
– Vi konstaterade att vi hade pratat med och delat ut Ta Paus-broschyren till 200–300 personer. Alla tyckte att vårt budskap är toppenbra, berättar Bengt Swahn.
– Men tyvärr hade vi bara fått ihop tio ifyllda enkäter. Då tyckte vi inte att det var värt arbetsinsatsen att fortsätta i två dagar till.

Bengt Swahn tycker att det i alla fall var positivt att MHF Ljungby fick sprida sitt budskap till många semestertrafikanter.
– Det är positivt. Men vi måste fundera på vårt Ta Paus-upplägg till nästa år.

Liknande rastplatsaktiviteter hade körts av MHF-avdelningar innan Ta Paus startade för 20 år. ”Rastplatsaktiviteterna är en rikstäckande verksamhet som har grunden i något som Svea Norman och Greta Rosén, med flera, startade när man ställde sig längs vägarna och serverade kaffe samt bjöd på MHF- och trafiksäkerhetsinformation.” Det berättas i en artikel i Motorföraren nr 3/2002, där MHF:aren Greta Rosén intervjuas.

Ove Sandert, ordförande i MHF Gävle, blev värvad som MHF-medlem av Greta Rosén vid en rastplatsaktivitet i slutet av 1980-talet.
– Greta kallade aktiviteten för Idéer på väg. De höll till på en rastplats vid Högbacka norr om Gävle, minns Ove.
– Det var min första bild av MHF. Greta pratade om nykterhet i trafiken och övertygade mig om att jag borde bli medlem.

Greta Rosén och andra MHF:are körde aktiviteten under två veckor i juli. Hon bodde i en husvagn på rastplatsen.
– På dagarna stod Greta och andra MHF:are och delade ut information och serverade kaffe på rastplatsen, berättar Ove.
– Greta ville få ut MHF:s tankar om trafiknykterhet och nykterhet. Hon var en riktig eldsjäl, hon var mycket flitig och raggade nog väldigt många nya medlemmar.

På 2000-talet började MHF Gävle i samband med Ta Paus att iscensätta fiktiva trafikolyckor vid rastplatsen Hagsta. Något som avdelningen nu funderar på att börja med igen.
– Vi körde vår fingerade trafikolycka i drygt tio år. Nästa sommar hoppas vi att på nytt kunna visa upp en fiktiv trafikolycka i samband med vår Ta Paus, säger Ove Sandert.
Text och foto: Mari Haglund