Foto: MostPhotos

En man i 40-årsåldern hade druckit fyra öl och en shot innan han gav sig ut på sin elsparkcykel. Han skulle åka hem till en vän och på vägen dit kolliderade mannen med en bil. Olyckan skedde i juli förra året i Norrköping, rapporterar Folkbladet.

Mannen ska ha varit medvetslös efter kollisionen, uppger vittnen till olyckan. ”Jag fick hjärnblödning, krossad skalle och spräckte mitt okben på grund av trafikolyckan” har mannen sagt i förhör.

Mannen hade 1,31 promille alkohol i blodet. Han åtalas misstänkt för rattfylleri.

Efter en kontroll på av mannens elsparkcykel framgick det att effekten på scootern låg på 300 watt, vilket gör att den klassas som en motoriserad cykel (moped klass två). Enligt lag får en elsparkcykel ha en maxeffekt på 250 watt och inte överstiga en hastighet på 20 kilometer i timmen. Mannens elscooter mättes till 28 kilometer i timmen efter automatisk avdrag på 3 kilometer i timmen. Det skriver Folkbladet.

En elsparkcykel och liknande eldrivna enpersonsfordon klassas vanligen som cykel, förutsatt att de inte avviker från definitionen av en cykel. I och med att en elsparkcykel inte klassas som ett motorfordon omfattas de inte av den rattfyllerilagstiftning som gäller för motordrivna fordon. MHF kräver att de promillegränser för rattfylleri som gäller för andra motordrivna fordon enligt trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Antalet elsparkcyklar har ökat stort under de senaste åren och samtidigt har det skett många olyckor med elscootrar somn körs av alkoholpåverkade förare.

Mer än hälften av dem som varit inblandade i en olycka med elsparkcykel mellan maj och oktober 2020 hade druckit alkohol. Det visar en undersökning från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Studien är genomförd som ett examensarbete av en läkarstudent på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Examensarbetet visar att majoriteten av elsparkcykelolyckorna sker nattetid, oftast på helger och att 54,4 procent av de som var inblandade i olyckor hade druckit alkohol innan. Enbart 9,9 procent använde hjälm vid olyckstillfället.

127 patienter sökte vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus för skador relaterade till elsparkcykelolyckor maj–oktober 2020.

Totalt skedde 693 olyckor med elsparkcyklar 2019 och 727 stycken 2020, uppger Transportstyrelsen. Mellan januari och augusti 2021 skedde 1 056 olyckor.

MHF kräver att de promillegränser för rattfylleri som gäller för andra motordrivna fordon enligt trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon