Felparkerade och omkullvälta elsparkcyklar är en fara för andra trafikanter och orsakar olyckor. Foto: Gamma-man/MostPhotos

Under 2019 skadades 150 personer allvarligt i olyckor med elsparkcyklar, enligt Trafikverket. Nästan 500 elsparksolyckor inträffade mellan januari och oktober 2019. Det visar en olycksstudie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Försäkringsbolaget Folksam har studerat inrapporterade skador under 2019 samt under våren 2020 som har en koppling till elscooterolyckor. Skadorna har antingen registrerats hos akutsjukvården, eller direkt till Folksam.

Andelen elsparkcyklister som råkar ut för olyckor är betydligt högre än för andra trafikanter. Elscooterförare stod då för 14 procent av de inrapporterade skadorna till akutsjukhusen 2019, visar data från olycksdatabasen Strada.
– Om man tar Stockholm som exempel, där har antalet elscootrar ökat enormt sedan 2019. Fordonet är ett nytt fenomen som vi inte har sett förut, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare vid Folksam.
– Frågan är om elsparkcykeln alltid kommer att vara mycket olycksdrabbad eller om det är för att det är ett nytt fordon.
Både nationellt och internationellt är forskare och sjukvård eniga om att det sker en högre andel olyckor med elsparkcykel, än med exempelvis cykel.

83 procent av olyckorna i Folksams studie var singelolyckor. 57 procent av de som skadades var män, och snittåldern var 30 år.
– Olyckor med elsparkcykelolyckor liknar cykelolyckor på det sättet att olyckorna ofta sker till följd av brister i infrastrukturen, som brister i underlaget, exempelvis gropar, grus eller halka, förklarar Helena Stigson.

83 procent av olyckorna är singelolyckor, men i tretton procent av fallen skadades en annan trafikant antingen av att en elsparkcyklist körde på dem, eller av elsparkcyklar som låg i vägen och därmed orsakade en olycka. 40 procent av elscootrarna uppskattas vara felparkerade. Folksam anser att uthyrarna behöver ta ett större ansvar för hur deras fordon parkeras.
– MHF har blivit kontaktade av Synskadades Riksförbund. Förbundet ser felparkerade elsparkcyklar som ett problem för sina medlemmar, som i flera fall har råkat ut för skador på grund av felparkerade fordon, berättar MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.

En del av singelolyckorna med elsparkcykel har skett för att föraren använt fordonet till lek och inte insett riskerna med att köra elscooter, visar Folksams studie.
– Många av olyckorna sker nattetid och under helger, säger Helena Stigson.
– Många andra studier visar också att en hög andel av att de som är inblandade i elsparkcykelolyckor är alkoholpåverkade. Det ligger på 37 procent.

Det är framför allt huvudskador som uppstår vid elscooterolyckor, 44 procent av de inrapporterade skadorna var huvudskador. En stor del av huvudskadorna är ansiktsskador.
– Det är ytterst få som säger att de burit hjälm vid olyckstillfället, bara 13 procent, säger Helena Stigson.
– Här kan uthyrarna ta sitt ansvar och ställa hjälmkrav på användarna, kanske hyra ut en hjälm tillsammans med elsparkcykeln.

Uthyrarna har lyssnat på en del av de förslag som har kommit på hur man kan göra elscootrarna säkrare. Uthyrningsföretaget Voi har exempelvis bytt ut sina fordon till elsparkcyklar med större hjul och ett stabilare parkeringsstöd.

Under hösten har Voi infört ett reaktionstest i sin app, som kan ses som en typ av nykterhetstest, som användarna måste klara av för att få hyra elsparkcykeln nattetid.
– Den som hyr ut elsparkcyklar har ett ansvar för att göra resan så säker som möjligt, säger Stigson.

I sin rapport har Folksam listat några rekommendationer som skulle kunna minska antalet olyckor med elsparkcyklar. Eftersom nära hälften av olyckorna inträffade nattetid och under helger, så skulle man kunna begränsa under vilka tider på dygnet det går att hyra elscootrar. Andra förslag är att begränsa hastigheten vissa tider på dygnet samt detektera om fordonet framförs av en alkohol- eller drogpåverkad person.

– Alla rekommendationerna är bra. Som ett tillägg, ser MHF gärna att elsparkcyklarna skulle omfattas av fjärde paragrafen i trafikbrottslagen, som gäller om motorfordon och rattfylleribrott, konstaterar Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef för MHF.

För att en person ska kunna dömas för rattfylleri på elsparkcykel, måste fordonet definieras som ett motorfordon. I nuläget har inte elsparkcykeln någon tydlig fordonsdefinition, utan klassas som cykel (förutsatt att fordonet har en maxhastighet på 20 km/tim och maxeffekt på 250 W).

Regeringen gav 2019 Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon, som exempelvis elsparkcyklar och elcyklar. Utredningen ska vara klar 1 mars 2021.
– Det behövs en tydlig fordonsdefinition för elsparkcyklar och liknande färdmedel. Det behövs för att veta vilka regler som ska gälla i trafiken och vilket ansvar användaren har, säger Lars Olov Sjöström.
– Annars finns risken att användaren uppfattar sig som en ”elektrifierad fotgängare” som kan använda trafiken som en lekplats.

Ett enhetligt regelverk för elsparkcyklar behövs, där det klargörs vilket ansvar kommuner och uthyrare har, anser han.
– Utredningen borde ta ställning till ett hjälmkrav eller en hjälmlag för alla de här typerna av eldrivna färdmedel, säger Sjöström.
– Särskilt med tanke på att aktuella studier visar att det är vanligt med huvudskador i samband med singelolyckor för elscootrar.

I slutet av oktober rapporterade Kristianstadsbladet att polisen larmats till en olycka i Kristianstad. En man i 40-åringsåldern hade kört omkull på elscootern och förts till sjukhus. Mannen misstänktes ha kört alkoholpåverkad.

– Media rapporterar regelbundet om personer som stoppats på elsparkcykel synbart påverkade av alkohol eller droger, berättar Lars Olov Sjöström.
– Idag verkar det finnas en viss osäkerhet när det gäller hur polisen ska agera i sådana situationer.

Elsparkcyklar befinner sig i nuläget i en gråzon.
– För det finns inte några promillegränser för rattfylleri när det gäller fordon som räknas som cykel eller för oklassade fordon, förklarar Sjöström.
– Det krävs väldigt tydliga tecken på onykterhet och att föraren är en trafikfara, för att polisen ska kunna agera.

Text: Mari Haglund
Foto: Gamma-man/MostPhotos