Efter många allvarliga trafikincidenter efterfrågas hårdare krav både från Transportstyrelsen och EU-kommissionen för att få köra A-traktor. Syftet är att öka trafiksäkerheten. Foto: MostPhotos

För tre år sedan förenklades de tekniska kraven för att bygga om en bil till en A-traktor. Efter regeländringen ökade antalet A-traktorer stort. Antalet olyckor med A-traktorer har ökat kraftigt under samma period. Under 2022 omkom tragiskt nog fyra ungdomar i olyckor med A-traktorer.

I medierna rapporteras om incidenter där ungdomar kör i vansinniga hastigheter med A-traktorer och i vissa fall påverkade av alkohol eller droger. I slutet av februari försökte en 15-årig pojke köra ifrån polisen i sin A-traktor i 180 km/h i Hälsingland. Det rapporterar TT.

En 16-årig pojke dömdes i oktober förra året av Kalmar tingsrätt för drograttfylleri, olovlig körning och ringa narkotikabrott. Augusti 2022 körde han drogpåverkad i en manipulerad A-traktor. Det skriver KalmarPosten.

Efter flera allvarliga incidenter med A-traktorer efterfrågas nu strängare krav från flera håll, även utanför Sverige. För att få köra A-traktor ska du ha fyllt 15 år och ha AM-körkort.

Transportstyrelsen presenterade i oktober förra året flera förslag till skärpningar i regelverket för A-traktorer. Även EU-kommissionen föreslår nu hårdare krav.

– Jag tycker att det är positivt att man från myndighetshåll vill se ett stramare regelverk kring A-traktorer, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig trafiksäkerhet för MHF.
– Förutom själva reglerna behöver man jobba mer med hastighetsfrågan – att sätta stopp för trimning och manipulation. Vi på MHF anser att också att man måste göra mer för trafiknykterheten.

Transportstyrelsens utredning har varit ute på remiss i början på året. Ur MHF och MHF-Ungdoms remissvar: ”Det vi har kunnat se de senaste åren är att det tyvärr har skett en ökning av fall där ungdomar stoppats påverkade av alkohol och andra droger när de framfört A-traktorer. Här ser MHF och MHF-Ungdom att AM-utbildningen har en central roll för att kunna förebygga rattfylleri. Därför är det viktigt att utbildningen lägger stort fokus på riskerna med alkohol och narkotika i trafiken. Det skulle kunna handla om en riskutbildning motsvarande Riskettan för B-körkort personbil.”

– Utbildning och påverkansinsatser är viktiga delar. Riskutbildningen är en viktig del, framhåller Lars Olov Sjöström.
– Det ska finnas en djupt förankrad insikt hos ungdomarna – att alkohol och droger överhuvudtaget inte ska kombineras med att köra ett fordon.

Polismyndigheten skriver i sitt remissvar att A-traktorer borde besiktas varje år.
– Ett bra förslag som försvårar manipulation, konstaterar Sjöström.

EU-kommissionen anser att det svenska systemet för A-traktorer inte är förenligt med nuvarande körkortsdirektiv. EU-kommissionen föreslog ett nytt körkortsdirektiv i början av mars.

Kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv innebär en möjlighet för länderna att tillåta körkortsinnehavare med ett så kallat B1-körkort att köra en personbil med en totalvikt på upp till 2 500 kg och med en begränsad hastighet på 45 km/h. B1-körkortet är tänkt för ungdomar från 16 år upp till maximalt 21 år. För att ta B1-körkort ska det krävas att man genomgår ett förarprov, det vill säga teoriprov och körprov.

Det nya förslaget är ett steg i rätt riktning och ökar möjligheten för att svenska ungdomar fortsatt kan få köra A-traktor, skriver den svenska regeringen i ett uttalande.

EU:s medlemsstater kommer i nästa steg att förhandla om det nya förslaget till körkortsdirektiv. En process som brukar ta flera år.

Text: Mari Haglund
Foto: MostPhotos