Foto: MostPhotos

Dessutom kan det här leda till att folk slutar att tipsa polisen om pågående rattfylleribrott.

Pågående rattfylleri ska naturligtvis ha högsta prioritet i polisarbetet. En berusad förare måste ses som ett omedelbart hot mot medborgarnas liv och hälsa. Den som larmar polisen om ett pågående rattfylleribrott ska kunna lita på att det leder till omedelbara insatser. Men hur ser det ut runt om i landet? Finns problemet bara i Västsverige? Knappast.

Polisens internrevision har i en rapport från mars 2021 kritiserat, att det saknas nationell statistik som visar andelen och antalet prio 1 och prio 2-larm som skrivs av med resursbrist.

Rikspolischefen har därefter, med anledning av kritiken, gett uppdrag till polisregionerna att ta fram dessa siffror.

Det är idag alltför vanligt att personer som larmar polisen efter att ha sett kraftigt berusade förare få beskedet att det inte kan skickas ut en patrull. Många ringer till oss på MHF och vittnar om sina erfarenheter av detta problem. En följd av problemet kan bli att allmänheten slutar att larma och tipsa polisen om pågående allvarliga trafikbrott.

MHF kräver att rattfylleribrotten tas på större allvar av Polisen och att inkomna larm om rattfylleri leder till omedelbar åtgärd. Ingen ska behöva dö i trafiken på grund av nedprioriterade larm.

Det här är ett pressmeddelande från MHF.

P4 Västs rapportering:
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-nedprioriterar-larm-om-rattfylla?fbclid=iwar2px799s9zg2tfctuaapy23vvzwz30daf-aya23msph3o7k-1wishk247c