
Många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
Undersökningen har genomförts av Ipsos, på uppdrag av MA – Rusfri Trafikk i Norge och MHF i Sverige. Den omfattar 1000 unga i åldrarna 16–35 år, varav hälften i Norge och hälften i Sverige. Undersökningen har kartlagt attityder, kunskapsnivåer och beteenden bland unga förare i båda länderna. Projektet är en fortsättning på en motsvarande undersökning från 2022.
– Fordonsförare som är påverkade av cannabis och andra droger är fortfarande ett underskattat problem, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig i trafiksäkerhet hos MHF. Rättsmedicinalverkets rapport från obduktioner som genomförts efter trafikolyckor under åren 2012 till 2022 visar att hela 28 procent av de förare som dog i trafiken under dessa år hade narkotika i kroppen (enbart narkotika eller i kombination med alkohol).
Osäkerhet och okunskap
På frågan om hur länge man bör vänta innan man kör bil efter att ha rökt cannabis svarar var tredje av de unga svenskarna ”vet inte”. Samtidigt menar 27 procent att det är tryggt att köra efter sex timmar eller mindre. Av dessa tror 16 procent att det är tryggt att köra redan efter 0–3 timmar. Detta visar att många unga inte är medvetna om hur länge THC (den aktiva ingrediensen i cannabis) kan påverka kroppen. Det är oroande när denna osäkerhet finns bland bilförare, anser MHF.
De viktigaste slutsatserna från undersökningen:
- Ungefär fyra av fem unga svenskar och norrmän tror att cannabis försämrar körförmågan. Samtidigt anser 13 % i Norge och 9 % i Sverige att cannabis inte påverkar bilkörningen. Hela sju procent av de manliga svenskarna tror att en förare blir bättre i påverkat tillstånd!
- 27 procent av de svenska och norska deltagarna i undersökningen tror att en cannabispåverkad förare är bättre bakom ratten jämfört med den som druckit alkohol.
- En tredjedel av de unga svenskarna ”vet inte” hur länge man bör vänta innan man kör bil efter att ha rökt cannabis.
- Sex procent av de unga svenskarna och norrmännen uppger att de någon gång har kört efter rökning av cannabis.
– Det är svårt att jämföra cannabis och alkohol direkt, och den fråga som är ställd till respondenterna definierar heller inte mängden cannabis eller promillenivå. Vi vet dock att även om påverkan är olika så försämrar bägge rusmedlen reaktionstid, koordination och riskbedömning hos en förare. Därför är förekomsten av cannabis i trafiken en utmaning, menar Lars Olov Sjöström.
Könsskillnader och kunskapsluckor
Undersökningen uppvisar tydliga könsskillnader: Män är mycket oftare benägna att tro, att cannabis inte påverkar körförmågan. Fler män än kvinnor rapporterar att de ha kört efter att ha använt cannabis. MHF och MA – Rusfri Trafikk anser att det blir viktigt med målinriktat informationsarbete framöver.
– Det blir nu viktigt att åtgärda den aningslöshet och okunnighet som vi ser och att särskilt rikta sig direkt till unga män. Cannabis är ingen ofarlig drog för den som sitter bakom ratten. När legalisering har skett i olika länder och delstater har också de cannabisrelaterade trafikolyckorna i dessa områden ökat betydligt, avslutar Sjöström.
Om Undersökningen:
- Genomförd av Ipsos i januari 2025
- 500 intervjuer i Norge och 500 i Sverige
- Målgrupp 16–35 år
- Samarbete mellan MA- Rusfri Trafikk (Norge) och MHF (Sverige)
Mer information:
