I det nya körkortsdirektivet öppnar man upp möjligheten för personer med beroendediagnos att få körkort med villkor om alkolås. Positivt anser MHF och MHF-Ungdom. Foto: MostPhotos

Den 1 mars 2023 presenterade EU-kommissionen ett förslag till ett omarbetat körkortsdirektiv. Det nya direktivet innebär flera ändringar och tillägg till det direktivet från 2006.

Regeringen har under våren skickat ut förslaget till omarbetat körkortsdirektiv på remiss. MHF och MHF-Ungdom har lämnat ett gemensamt remissyttrande.
– Vi tycker att det är bra att det görs en översyn av det europeiska körkortsdirektivet, säger Lars Olov Sjöström, sakkunnig trafiksäkerhet för MHF.

I Sverige kan personer som har fått körkortet återkallat på grund av rattfylleri, få körkort med villkor om alkolås. MHF och MHF-Ungdom är kritiska till delar av det gamla direktivet. En sådan punkt rör reglerna för alkolåsprogrammet.
– I det gamla körkortsdirektivet begränsade de möjligheten för dömda rattfyllerister att få körkort med villkor om alkolås, förklarar Lars Olov Sjöström.

Det innebär att man med nuvarande regler måste hålla sig nykter under minst sex månader om man har en beroendediagnos för alkohol, innan man kan ansöka om att delta i alkolåsprogrammet.

I det nya körkortsdirektivet öppnar man upp möjligheten för personer med diagnosticerade alkoholproblem att delta i ett europeiskt alkolåsprogram.
– Vi är positiva till det nya förslaget. Om förslaget går igenom, så skulle det minska risken för att rattfyllerister fortsätter att köra onyktra utan körkort och orsakar trafikolyckor, säger Lars Olov Sjöström.

Ett förslag i det nya direktivet är en rattfyllerigräns på 0,0 promille för nya förare under en prövotid på minst två år. Det innebär att det ska vara möjligt för EU:s medlemsländer att införa en lägre rattfyllerigräns för nya förare.
– MHF och MHF-Ungdom stöder förslaget och förordar en 0,2 gräns för de länder som har 0,5 promille som lägsta rattfyllerigräns, förklarar Lars Olov Sjöström.

MHF och MHF-Ungdom skulle helst se en 0,0-gräns.
– Men vi vet att de sållningsinstrument som används av polismyndigheterna i Europa, i de flesta fall inte klarar av att mäta med hög precision nära 0,0 promille, säger han.
– Det har också visat sig i vår testverksamhet i MHF Test Lab.

Det är fråga om rättssäkerhet i samband polisens nykterhetskontroller. MHF och MHF-Ungdom skulle helst se ett införande av 0,2 promille som gräns för rattfylleri för alla motorfordonsförare i Europa – oavsett ålder.

Har MHF och MHF-Ungdom kommit med några egna förslag i vårt remissvar?
– I vårt remissyttrande har vi föreslagit att det nya körkortsdirektivet ger möjlighet till att införa körkort med villkor om ISA, berättar Lars Olov Sjöström.
– Det skulle innebära att fortkörare som riskerar att få körkortet återkallat, ges möjlighet att på egen bekostnad delta i en verksamhet, där bilen utrustas med ISA-system, som följs upp av Transportstyrelsen.

Det är inte lätt att säga när ett nytt omarbetat europeiskt körkortsdirektiv kan vara klart, det brukar vara en utdragen process innan EU:s medlemsländer kommer överens.

Text: Mari Haglund
Foto: MostPhotos

MHF och MHF-Ungdoms remissvar om körkortsdirektivet