Foto: Kustbevakningen

Gränsen för sjöfylleri i Sverige är 0,2 promille alkohol i blodet, samma gräns som för rattfylleri på vägen. MHF anser att det är lika viktigt att människor köra nyktra i trafiken som till sjöss.

Tankesmedjan Timbro presenterade under juli en rapport med 20 ”frihetsreformer” som Ulf Kristersson borde driva igenom innan nästa val. Ett förslag som ska göra Sverige mer attraktivt för turister, är att ”höj gränsen för sjöfylleri från dagens 0,2 promille till nordiska nivåer så att båtägare kan besöka en skärgårdskrog.”

– Vi ser att väldigt mycket olyckor sker med berusade förare på sjön. Man kan inte sätta människors liv på spel för att göra Sverige mer attraktivt för turister, säger Tomas Jonsson, sakkunnig i trafiksäkerhetsfrågor för MHF.
– Den här sommaren har det rapporterats om många olyckor till sjöss på grund av sjöfylleri, till och med dödsolyckor.

Många som dör på sjön är alkoholpåverkade. Av de 18 personer som omkom i fritidsbåtolyckor 2021, hade sex personer alkohol i blodet enligt rättskemisk analys. Det uppger Transportstyrelsen.

Kustbevakningen gjorde 3 318 nykterhetskontroller för sjöfylleri under 2022. Det resulterade i 123 anmälda sjöfylleribrott.