MHF och MA Rusfri Trafikk ska undersöka norrmännens och svenskarnas attityder till cannabis och trafik i ett tvåårigt projekt. Foto: Thought Catalog

MHF och MA Rusfri Trafikk har gjort en förstudie om cannabis och trafik. Rapporten presenterades 2021. Förstudien finansierades med projektbidrag från SAFF (Stiftelsen Ansvar för Framtiden).

Det har inte forskats särskilt mycket på hur en liberalisering av cannabislagstiftningen påverkar trafiken. Tanken med förstudien var att ge en kunskapsöversikt över hur legalisering och avkriminalisering av cannabis i olika länder påverkat trafiksäkerheten. Undersökningen har ett särskilt fokus på Kanada, som under 2018 blev det första större land som legaliserade cannabis.

Som en fortsättning på förstudien ska MHF och MA Rusfri Trafikk genom enkätundersökningar undersöka människors inställning till cannabis och trafik i Norge och i Sverige i ett tvåårigt projekt. De har beviljats projektbidrag från SAFF.

– Vi kommer att börja med att göra en enkätundersökning i Norge och i Sverige 2022 om cannabis och trafik. Undersökningen kommer att genomföras genom ett professionellt opinionsinstitut, berättar MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.
– Det finns inga tidigare studier som har tittat på svenskars och norrmännens attityder och beteende kring cannabis i trafiken.

Ett syfte med projektet är att ta reda på om det skiljer sig hur olika åldersgrupper ser på cannabispåverkan och körning, exempelvis mellan ungdomar och vuxna. Några exempel på frågeställningar: Om man själv har kört en kort tid efter att man har rökt marijuana eller om man har åkt med en cannabispåverkad förare. Hur man ser på riskerna med cannabispåverkad körning.

– Liknande enkätstudier har genomförts i Kanada både före och efter legaliseringen. Där har man kunnat se att yngre förare var ganska aningslösa när det gäller cannabis som riskfaktor i trafiken, säger Lars Olov Sjöström.

Vad hoppas ni att projektet ska leda till?
– Vi vill få en bra nulägesbild i den här frågan i Sverige och i Norge. Det ger oss möjlighet att göra jämförelser med andra länder, förklarar han.
– Om cannabis i framtiden legaliseras i Sverige eller Norge, då kommer det finnas mätningar att jämföra med, som gjorts innan legaliseringen. Då kan man mäta vilka effekter det får på trafiken.

Det finns forskning som visar att det finns ett samband mellan en legalisering av cannabis och fler trafikolyckor. Cannabis legaliserades i den amerikanska delstaten Colorado 2014. Två nya rapporter om legaliseringens effekter i Colorado visar på allt större negativa konsekvenser i trafiken. Det rapporterar Drugnews.

Antalet bilförare i Colorado som stoppats av polisen med marijuana i kroppen har mer än fördubblats mellan 2014 och 2020. I djupstudier av omkomna bilförare har antalet som var cannabispåverkade ökat från 55 förare 2013 till 131 stycken 2020. Det skriver Drugnews. Ungefär 600 personer omkommer årligen i vägtrafiken i Colorado.

– Det här är en obekväm sanning för de som har en liberal syn på cannabis. Det här är ett oerhört högt pris för samhället att betala, konstaterar Sjöström.

I Sverige är amfetamin, följt av cannabis, de två vanligaste drogerna hos omkomna bilförare. Det visar en VTI-studie som har granskat dödsolyckor 2005–2013.

– Cannabisanvändning kan inte bara beskrivas som en privatsak, när folk dödas i trafikolyckor med cannabispåverkade förare, säger Lars Olov Sjöström.
– Slutsatsen är att man kan inte bara se cannabisrökning som en slags rekreation för att slappna av hemma.

Text: Mari Haglund