Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

I Norge precis som i Sverige sker det många olyckor med elsparkcyklar och ofta är förarna alkoholpåverkade. Norge inför nu hårdare regler för den som ska åka elsparkcykel. De nya reglerna kommer att träda i kraft under våren 2022. Det rapporterar Expressen och norska NRK. Syftet är att öka trafiksäkerheten och förhoppningen är att minska olyckorna.

Den som ska köra elsparkcykel måste ha fyllt tolv år. Alla under 15 år måste använda hjälm.

Eldrivna enpersonsfordon kommer inte längre att definieras som cykel i Norge, utan ska istället klassas som motorfordon. En promillegräns på 0,2 promille för rattfylleri införs. Det är samma rattfyllerigräns som gäller för andra motorfordon i Norge. Det innebär att den som kör alkoholpåverkad på en elsparkcykel i Norge, kan åtalas för rattfylleri.

MHF vill att samma regler om rattfylleri på elsparkcykel som nu införs i Norge, också ska införas i Sverige. I Sverige klassas elsparkcyklar och liknande eldrivna enpersonsfordon vanligen som cykel, förutsatt att de inte avviker från definitionen av en cykel.

I och med att en elsparkcykel inte klassas som ett motorfordon omfattas de inte av den rattfyllerilagstiftning som gäller för motordrivna fordon. MHF vill att de promillegränser för rattfylleri som gäller för andra motordrivna fordon enligt trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Expressen: Nya kraven i Norge för elsparkcyklar

NRK: Innfører promillegrense, og strengere regler for unge på elsparkesykkel

MA Rusfri Trafikk: Gledelige nyheter for elsparkesykkel