En stor del av Sveriges kommuner ställer krav på alkolås eller liknande utrustning vid upphandling av transporter. Det finns signaler om att det är färre kommuner än tidigare som har det kravet. MHF ska i ett nytt projekt arbeta för att få fler kommuner att jobba med frågan. Foto: MostPhotos

MHF har sedan i början av 2 000-talet arbetat En stor del av Sveriges kommuner ställer krav på alkolås eller liknande utrustning vid upphandling av transporter. MHF ska i ett nytt projekt arbeta för att få fler kommuner att jobba med frågan. I en kartläggning ska MHF undersöka hur vanligt det är idag med alkolås i kommunerna.

MHF är positivt till alla stödsystem i fordon som bidrar till att öka trafiksäkerheten, men har ett särskilt fokus på rattfylleriproblemet.
– Vi förespråkar inte en teknik framför en annan när det gäller alkoholmätningsutrustning, det viktigaste är att den som används fungerar bra, säger han.

Trafikverket tillsammans med MHF och 31 andra aktörer har tagit fram en ny aktionsplan för säker vägtrafik för perioden 2022–2024. Ett av MHF:s åtaganden i aktionsplanen: ”MHF avser att verka för att kommuner och regionala aktörer ställer krav på alkolås eller motsvarande stödsystem vid upphandling av resor och transporter.”

Trafikverkets årliga resultatkonferens blickar varje år tillbaka på olycksutvecklingen i vägtrafiken under föregående år. Den 10 maj genomfördes årets konferens. Lars Olov Sjöström berättade om MHF:s åtagande om alkolås i aktionsplanen.

– Vi har åtagit oss att göra en nystart av MHF:s arbete med att få Sveriges kommuner och regioner att ställa krav på alkolås eller motsvarande teknik i upphandlingar av transporter, förklarar han.
– Det gäller både transporter som sker med egna fordon och upphandlade transporter (exempelvis skolskjutsar och färdtjänst).

Under 2003–2005 besökte MHF och försäkringsbolaget SalusAnsvar under en alkolåsturné Sveriges alla kommuner. MHF informerade om alkolås. MHF berättade också om det värsta som kan hända – Eriks historia, när någon man älskar blir ihjälkörd av en rattfyllerist.

13-årige Erik var ute och cyklade när han blev påkörd av en rattfyllerist som stulit bilnycklarna till en Saab. Erik dödade i kraschen. På alkolåsturnén visade MHF upp olycksbilen med budskapet: ”Om bilen hade haft alkolås skulle Erik ha levt idag.”

– Efter MHF:s intensiva ”uppsökande verksamhet” togs det beslut i många kommuner och regioner om att införa krav på alkolås i egna fordon och vid upphandlingar av transporter, berättar Lars Olov Sjöström.
– Nu upplever vi att utvecklingen går åt fel håll. Det finns kommuner som tidigare ställt krav på alkolås som inte gör det längre.

Därför satsar MHF på en nystart för alkolåsarbetet i ett nytt projekt. Lars Olov Sjöström ska arbeta med projektet tillsammans med MHF:s projektledare Tomas Jonsson.

– Arbetet handlar i första hand om att påverka beslutsfattare lokalt och regionalt att ta nya beslut om att ställa krav på alkolås eller motsvarande teknik vid upphandlingar av transporter, förklarar Lars Olov Sjöström.
– Vi behöver påverka dem att se värdet av alkolås genom goda argument. MHF kommer ta fram en presentation, informationsfilm och trycksaker.

Alkolås och liknande utrustning kan både förebygga allvarliga olyckor och rädda liv.
– Vi måste vara realistiska, arbetslivet och transportområdet är inte befriat från alkoholproblem. Allt som kan leda till skador och dödsfall i trafiken, måste vi arbeta för att få bort.

Ungefär 25 procent av alla arbetsplatsolyckor beror på alkohol och narkotika, enligt Missbruksutredningen SOU:2011:35.

2010 genomförde MHF och Trafikverket en enkätundersökning om alkolås och ISA-system bland Sveriges kommuner och lands-ting (nu regioner). 223 kommuner och 16 landsting besvarade enkäten. Det motsvarade 76,9 procent av kommunerna och 76,2 procent av de 21 landstingen. Resultaten presenterades i rapporten ”Alkolås och ISA för kvalitetssäkring av transporter”.

45,38 procent av kommunerna i undersökningen uppgav att de hade alkolås i några av sina egna fordon. 44,51 procent av kommunerna hade ett obligatoriskt krav på alkolås vid köp av nya fordon. Vid nyteckning av långtidsleasade fordon ställde 68 kommuner (38,86 procent) krav på alkolås, enligt enkätundersökningen.

Skolskjutsresor var den vanligaste typen av transport där det fanns krav på alkolås. 84,48 procent av kommunerna i undersökningen ställde det kravet 2010.

MHF kommer att göra en ny kartläggning för att se hur det ser ut hos kommunerna 2022 genom en webbaserad enkät.

– Det behövs en ny undersökning. Vi känner en oro att kravet på alkolås i kommunerna har urholkats, säger Lars Olov Sjöström.
– Genom att vi får en nulägesbild kan vi rikta vår information till de kommuner där det bäst behövs.

Text: Mari Haglund
Foto: MostPhotos