800 besökare fick prova att åka elsparkcykel med promilleglasögon. Eventet väckte mycket uppmärksamhet i norska medier. Foto: Ung i trafikken

MA Rusfri Trafikk är MHF:s norska systerorganisation. MA:s ungdomsorganisation heter Ung i trafikken.
Under perioden april till augusti i år skadades 729 personer i olyckor med elsparkcyklar i Oslo. 41 procent av olyckorna är alkohol- eller drogrelaterade.

– Problemet med att människor kör alkohol- och drogpåverkade på elsparkcykel är enormt, säger Henrik Pettersen Sundby, kommunikationsrådgivare för Ung i trafikken.
– Det visar att norska politiker måste ta tag i problemet och införa strängare regler som stoppar rattfyllerikörning på elscooter.

I dag finns det ingen lag i Norge som förbjuder rattfylleri på elsparkcykel.
– Det är skrämmande, säger han.

Ung i trafikken och uthyrningsföretaget Voi genomförde ett evenemang under hösten där besökarna fick prova att köra elsparkcykel och samtidigt bära promilleglasögon. Promilleglasögonen ger en känsla av hur det kan vara att vara alkohol- eller drogpåverkad.
– Vi vill göra allmänheten medvetna om hur farligt det är att köra elsparkcykel när man har druckit alkohol eller tagit droger, berättar Henrik Pettersen Sundby.

800 besökare provade att åka elsparkcykel med promilleglasögon.
– Vi är mycket nöjda med evenemanget. Vi tror och hoppas att det leder till att färre kommer köra påverkade på elscooter.

Vad tror Ung i trafikken man kan göra för att förebygga att människor kör elsparkcykel när de har druckit alkohol eller tagit droger?
– Man måste skapa medvetenhet kring problemet – genom media, sociala medier och evenemang, som vi gjorde tillsammans med Voi. På det sättet gör man allmänheten medvetna om farorna med rattfylleri, säger Henrik Pettersen Sundby.

Vad har norska myndigheter gjort för att förebygga att det sker olyckor med elsparkcykel?
– Tyvärr nästan ingenting. Vi är besvikna över att politikerna inte bryr sig om problemet. Men 2021 kommer nya regler att vara på plats, säger han.
– Vi kommer att föreslå att det införs en promillegräns på 0,2 för rattfylleri på elsparkcykel (samma rattfyllerigräns som för motorfordon i Norge).

Text: Mari Haglund
Foto: Ung i trafikken