MHF:s medlemstidning Motorföraren har undersökt var riksdagspartierna står i MHF:s hjärtefrågor.

MHF:s medlemstidning Motorföraren har bett samtliga riksdagspartier svara på vad de tycker i tre trafikfrågor kopplat till trafiknykterhet. Sex partier har svarat på enkäten. Moderaterna och Vänsterpartiet är de två partier som trots upprepade påstötningar valt att inte svara.

Den första frågan vi ställde till partierna handlar om att polisen idag inte får göra drogtester av förare utan misstanke. Det finns ett färdigt förslag som bereds hos justitiedepartementet. Förslaget ger Polisen, Kustbevakningen och Tullverket möjlighet att göra slumpmässiga drogtester vid vägen med ett screeningsinstrument, på liknande sätt som idag görs för nykterhetskontroller för alkohol. Frågan: Hur ställer sig ert parti till att låta polis, tull och kustbevakning göra rutinmässiga drogtester i trafiken?

– Jag uppfattar det som att det finns en samsyn i riksdagen oavsett partitillhörighet när det gäller viljan att arbeta mot droger i trafiken, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef för MHF.
– Det speglar sig också i Motorförarens enkät, där de partier som svarat är positiva till förslaget.

Att det finns ett brett politiskt stöd för förslaget är viktigt, menar han.
– Särskilt med tanke på att vi inte vet hur den parlamentariska situationen kommer att se ut efter valet i höst. Nu hoppas MHF på ett beslut inom kort för ett införande.

Under 2021 anmäldes 8 192 rattfylleribrott och 14 834 drograttfylleribrott. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet.
– I dag rapporteras fler förare för drograttfylleri än rattfylleri. Trots att polisen idag inte får göra rutinmässiga drogkontroller, konstaterar Lars Olov Sjöström.
– Det visar att kontrollerna av narkotikapåverkade förare måste utökas och effektiviseras.

Motorförarens andra fråga till partierna rör elsparkcyklar. Det sker många olyckor med elsparkcyklar i Sverige. I mer än hälften av olyckorna har föraren varit alkoholpåverkad. Den 15 juni införde Norge en promillegräns för elsparkcyklar, samt en åldersgräns på tolv år och krav på hjälm för förare under 15 år. Frågan: Hur ser ert parti på att införa samma regler för elsparkcyklar i Sverige som i dag finns i Norge?

I den här frågan skiljer sig partiernas svar åt. De flesta partier verkar tycka att den lagstiftning som idag finns för cykel och alkohol räcker. I Sverige klassas elsparkcyklar som cykel och omfattas därmed inte av rattfyllerilagstiftningen som gäller för motorfordon.

Trafikförordningen §3: ”Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.”

– Det är väldigt få som lagförs för alkoholpåverkad cykling, utifrån den nuvarande lagstiftningen, förklarar Lars Olov Sjöström.
– MHF tycker att den bästa lösningen hade varit att klassa elsparkcyklar som motorfordon precis som i Norge, då omfattas de av den svenska rattfyllerilagstiftningen.

Den tredje frågan till partierna till partierna handlar om alkobommar. Statistik visar att en mycket hög andel av de förare som kör av färjor i hamnar är onyktra.

MHF har genomfört två försöksprojekt 2013–2015 med alkobommar med goda resultat för att förebygga rattfylleri i hamnar. Förarna fick blåsa i en automatisk nykterhetskontroll innan de körde ut från hamnen.

2017 avsatte regeringen 78 miljoner kronor till Trafikverket för att införa alkobommar i 23 svenska hamnar samt vid Öresundsbron. Alkobommar har ännu bara satts upp i några få hamnar. Frågan: Hur ser ert parti på alkobommar i Sveriges hamnar och anser ni att det är dags att de kommer på plats?

Partierna har svarat att de är positiva till alkobommar och liknande tekniska lösningar som ökar trafiksäkerheten, förutsatt att trafiken i en hamn flyter på smidigt.
– Intrycket från enkäten är att partierna behöver ta del av de utvärderingar och det filmmaterial som finns från MHF:s försök med alkobommar, säger Lars Olov Sjöström.

Han anser att Trafikverket ar misslyckats med att kommunicera hur effektivt de automatiska nykterhetskontrollerna fungerade i försöken. Försöken visade tydligt att det går att kontrollera samtliga fordon som kör ut från en färja, utan att det påverkar trafikflödena i hamnen.

– Det vi såg i försöken i hamnen är att när en tillräckligt hög andel av trafiken kontrolleras i alkobommarna, då minskar förekomsten av alkoholpåverkade förare kraftigt. Man får en förebyggande effekt, säger Lars Olov Sjöström.
– I slutet av försöksperioden i Stockholm 2014 påträffades inte en enda onykter förare.

MHF vill se nytt regeringsbeslut i frågan om ett brett införande av alkobommar, inklusive öronmärkta pengar i statsbudgeten.

Hur vill du summera partiernas svar på Motorförarens valenkät?
– Jag tycker att det är positivt att det finns ett intresse för trafikpolitiska frågor hos riksdagspartierna, säger Lars Olov Sjöström.
– MHF anser att det är viktigt att det finns kunniga förtroendevalda som är engagerade i trafiksäkerhetsarbetet och även i de smalare trafikfrågorna.

Text: Mari Haglund
Enkätinsamling: Mikael Lindberg, Mari Haglund
Foto: Lennart Angermund/Mostphotos

Läs vad partierna svarade i MHF:s valenkät.