Foto: MostPhotos

Regeringen föreslår nu i en lagrådsremiss att maximistraffen för grov olovlig körning och rattfylleri höjs från fängelse i sex månader till ett år. Syftet är att det ska bli möjligt för polisen att direkt frihetsberöva en person som exempelvis stoppas misstänkt för rattfylleri eller som kör utan körkort.

Det handlar om personer som gång på gång återfaller i grova trafikbrott. Det regeringen vill komma åt är möjligheten att häkta återfallsförbrytare och på det sättet hindra dem från att återfalla i brott. I dagens läge får man bara häkta en misstänkt person om brottet har minst ett års fängelse i straffskalan.

Regeringen föreslår också att maximistraffet för grovt rattfylleri höjs från fängelse i två år till fängelse i tre år.

Regeringen föreslår att den som återfaller i rattfylleribrott som normalpraxis ska dömas för grovt rattfylleri.

– Att personer gång på gång utsätter andra för livsfara, det kan vi inte tillåta. Vid upprepade trafikbrott måste därför samhället kunna reagera med än mer kraft, säger justitie- och inrikesminister Morgan Johansson i en kommentar.

Utkastet till lagrådsremissen har varit ute på remiss. MHF är positivt till förslagen.
– Jag tycker att det här är ett tydligt försök att försöka stävja återfall i grova trafikbrott, som olovlig körning och rattfylleri, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef för MHF.
– Vi vet att återfallsrisken för de här individerna är hög. Ofta hinner de köra onyktra många gånger innan polisen hinner gripa dem igen. Att få stopp på dem handlar om att skydda och rädda liv i trafiken.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Läs mer om förslaget här:
MHF: Skärpta påföljder ska stoppa återfall i rattfylleri

Regeringen: Nu föreslås skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott